"Kanske är mördaren fortfarande aktiv...!

Vad vill du berätta med din nya spänningsroman Inland?

Jag har ju tagit en paus från de starkt samhälls- och samtidsinriktade deckarna och gett mig in i en mer psykologisk thrillerform. Jag har renodlat spänningen och drivit upp tempot och hoppas att Inland har blivit en riktigt tät och överraskande nagelbitarhistoria om svek och dubbla lojaliteter. Vem kan man egentligen – allra längst in i inlandet – lita på?

I förra boken Utmarker rörde sig detektiverna Sam Berger och Molly Blom i såväl mänsklighetens som rättvisans och landskapets utmarker. Var rör de sig i Inland?

I inlandet. Om Utmarker beskrev Sams och Mollys väg ut från centrum, från polismakten och rättssamhället, tvingas de i Inland borra sig djupt ner i det inre. De tvingas hantera kylan, ödsligheten, vidderna under sin flykt till Norrlands inland. Och Sam tvingas in i både sina egna och ett antal brottslingars outforskade djup. Om det regnade mycket i Utmarker, snöar det ännu mer i Inland. Det är en väldigt vit bok.

Sist jagade Sam och Molly en seriemördare. Vad är det för ondska de möter den här gången?

En oväntad brottslighet, någonting som hela tiden tycks ändra form. Det är ogripbart och krypande, och en av grundfrågorna i Inland är vad det egentligen handlar om för typ av ondska. Det enda som står klart är att den är väldigt stark.

Kommer det dyka upp fler skuggor från deras förflutna?

Det handlar i hög grad om ett fall från det förflutna. Samtidigt som Sam och Molly tvingas hålla sig under radarn uppenbarar sig behovet av att omvärdera ett brutalt dubbelmord som ägde rum för åtta år sedan. Kanske fångades inte mördaren, som alla tror. Kanske är mördaren fortfarande aktiv.

Vad är viktigt för att en deckare ska bli bra?

Originalitet tror jag är viktigast. Det finns trots allt ett begränsat antal brott som kan ge upphov till spänning, och väldigt många deckare är rätt lika varandra. Det viktiga är inte brottet, utan hur man vänder och vrider på det för att hitta ett unikt perspektiv, någon sorts aha-upplevelse. Och så språket, att ge storyn och karaktärerna ett värdigt, levande språk.

 Hur kommer det sig att du använder pseudonym när du skriver spänning?

Jag har gjort det i tjugo år nu och tycker numera att det är rätt skönt att ha två olika författarskap. Från början var det ett sätt att lösa upp en tilltagande skrivkramp, att hitta på en annan, lite mer avspänd författare som skriver ens böcker. En utan skrivkramp.

Får vi läsa fler böcker om Sam och Molly efter Inland?

Det kommer minst en bok till, ja. Sedan får vi se. Sam och Molly har fastnat för alltid inom mig. Det börjar kännas som om de har ockuperat en stor del av mig, det är två starka, komplexa karaktärer som jag tycker det är oavbrutet spännande att umgås med. De överraskar mig hela tiden.

4 snabba frågor:

Vad läser du just nu?

En deckarklassiker: skotten William McIlvanneys täta ”Laidlaw”.

Vilken bok vill du se nominerad till årets bästa bok?

Gärna Inland av Arne Dahl.

Har du något motto?

Upp på hästryggen igen.

Vad vill du hitta i ditt påskägg?

En bok som jag hade glömt bort att jag längtade efter att läsa.