Omslagsbild för Nämn inte de döda av Christina Wahldén
Spara {{selectedProduct.Discount}}%
Fler bilder

Nämn inte de döda

{{selectedProduct.StandardPrice}} kr  {{selectedProduct.Price}} kr
{{selectedProduct.Price}} kr 
Inbunden 249 kr
”Det finns ett raseri i ’Nämn inte de döda’ som påminner om Katarina Wennstams ... spännande in i det sista.” DN "Historien har uppenbarligen krävt omfattande research och genomförandet imponerar. Den svenska blicken i boken går genom konststudenten Gretas ögon, vilket är ett smart grepp som möjliggör frågeställningar utifrån. Fortsättning följer, och det tackar vi för.” Göteborgs-Posten "Hennes hittills överlägset bästa ... Som läsare riktigt känner man fukten, hettan och dofterna, och man hör kakafonin av ljud från staden och dess invånare." Borås Tidning ”Det är vågat att placera en svensk kriminalroman i okänt landskap lång bort. Men när man gör det så skickligt som den här författaren gör känns det ändå inte fjärran. Karaktärerna och miljön blir snabbt välbekanta och man vill bara läsa och lära sig mer. Så bra då att det ska komma fler böcker om Bluey, Jess och Greta.” DAST Magazine ”’Nämn inte de döda’ är en spännande deckarhistoria, men det som framför allt gör berättelsen intressant är författarens kunskaper om den australiska ursprungsbefolkningens kultur och historia. Såväl miljöbeskrivningen som personporträtten är väl tecknade.” BTJ

Vad har hänt kvinnan? Är det en krokodilattack – eller mänsklig ondska?

En bufflig australisk polisman med hjärtat på rätta stället, en föräldralös vallabyunge och en svensk konststudent som hittar en mördad kvinna på stranden. Det är några av ingredienserna i den här första boken i en helt NY svensk deckarserie, som utspelar sig Down Under.

The winner takes it all. The looser standing small. ABBA-musiken dånar på full volym ur bilens högtalare, och Bley sjunger med. Han drar en hand genom sitt röda hår. Bluey trampar ner gaspedalen. Då ser han något i ögonvrån. En liten skugga som ligger vid vägen. Han stannar i det röda gruset i vägrenen. Han lämnar dörren öppen, och ljuset strålar ut över djuret. Det är en fin Agile vallaby, en hona. Pälsen är hel men skallen krossad. Och i pungen ligger en liten unge. Den stirrar chockad på Bluey med mörka, blanka ögon.Försiktigt lyfter han upp ungen. Den överlever aldrig på egen hand. Han suckar igen. Hur ska han ha tid att föda upp en vallabyunge med nappflaska? Han är ju aldrig hemma. Men han har inte hjärta att lämna den här. Bluey stoppar ner ungen i en tygkasse och lägger den på passagerarsätet. Gillar du ABBA? frågar han med ett leende och startar bilen.

Mindil Beach är en underbar plats att springa på i morgonljuset. Greta njuter av morgonluften, så olik de kalla svenska mornar hon lämnat bakom sig. Hon är här i Darwin för att studera ursprungsbefolkningens konst, och varje morgon tar hon en joggingtur på stranden. Greta drar in doften av Eukalyptus. Då ser hon det. Det ligger något i sanden lite längre bort. En mörk skugga. Först tror Greta att det är en trädstam som flutit i land, men sen ser hon en hand. Hon går närmare. Det dånar i öronen. Hon borde inte vara så nära vattenlinjen. Krokodilerna. Det är någon som skriker. Är det hon själv eller kakaduorna i träden? Kroppen i sanden är klädd i en blodig och blöt rosa klänning med spets runt halsen. Det ser nästan ut som ett nattlinne. Söndertrasat nedtill. Benen är borta – och ansiktet också.

Bluey kallas till Mindil Beach. Han har vallabyungen, som han nu döpt till Mango, med sig i en axelremsväska. På avstånd ser han vittnet som hittade kroppen. Hon heter visst Greta, men ser precis ut som ABBA-Agneta. Bluey knäböjer i sanden. Offret har mörk hy och mörkt hår. Troligtvis en kvinna ur ursprungsbefolkningen. Det ser ut som hon har råkat ut för en krokodilattack – men det är något som inte stämmer …

Christina Wahldén

Christina Wahldén är författare och journalist. Hon drivs av en passion för Australien sedan hon studerade i Sydney. Under sina många år som kriminalreporter på Svenska Dagbladet bevakade hon främst våld mot kvinnor och flickor.

Vi har valt den här boken eftersom den inte går att sluta läsa! Dessutom bjuder den på fascinerande miljöer, karaktärer som är lätta att tycka om och roliga detaljer. /Redaktionen