Den sista grisen


CD

{{selectedProduct.StandardPrice}} kr  {{selectedProduct.Price}} kr
{{selectedProduct.Price}} kr 

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})
Spara i önskelistan

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})
Spara i önskelistan

"Å, att få svika sig själv! Att få göra allting fel en enda gång!" I Den sista grisen samlar Horace Engdahl återigen sådana aforismer, längre funderingar och plötsliga infall som han redan tidigare gjort till en egen genre. Själv väljer han att kalla dem fragment. Horace Engdahls texter är många gånger provocerande, men också utlämnande och personliga. De är humoristiska och allvarliga, allvarligt humoristiska. De roar och oroar, bildar och leker, utmanar och bekräftar. För den som har lyssnat på radioprogrammet ”Allvarligt talat” är det ingen överraskning att Horace har ett mycket personligt sätt att tala och att uttrycka sig: eftertänksamhet och stillsam humor präglar hans framställning. Den som här tror sig möta en svår författare med höglitterära anspråk har att vänta en överraskning. Som ett fragment lyder: "Att skriva för den intellektuella eliten är som att vara instängd i en hiss under ett strömavbrott.”. Och att han är utled på kulturetablissemanget blir tydligt i många av fragmenten liksom i bokens avslutande teaterstycke ”Mannen på bryggan”. "Mannen på bryggan" (i uppläsning av Magnus Roosmann) är en längre monolog där en namnlös, medelålders man – en man som inte känner sig hemma i samtiden – gör bokslut över sitt liv och sina erfarenheter. Sakta men ofrånkomligen kommer han till insikt om att vi idag har att skapa våra liv, förverkliga våra projekt – ständigt dessa projekt – och med glädje möta livets utmaningar: det finns inte längre utrymme för människor att ”bara låta sig födas till något, som en gris”. Monologen kommer att sättas upp på Dramaten vintern 2017 i regi av Eirik Stubø.

Läs mer

Produktinfo

Horace Engdahl

Horace Engdahl, född 30 december 1948 i Karlskrona, har i egenskap av författare, litteraturforskare och kritiker satt tydlig prägel på svenskt kulturliv. År 1997 invaldes han i Svenska Akademien, där han efterträdde författaren Johannes Edfelt på stol nr 17. Han var Svenska Akademiens ständige sekreterare 1999–2009.

"Å, att få svika sig själv! Att få göra allting fel en enda gång!" I Den sista grisen samlar Horace Engdahl återigen sådana aforismer, längre funderingar och plötsliga infall som han redan tidigare gjort till en egen genre. Själv väljer han att kalla dem fragment. Horace Engdahls texter är många gånger provocerande, men också utlämnande och personliga. De är humoristiska och allvarliga, allvarligt humoristiska. De roar och oroar, bildar och leker, utmanar och bekräftar. För den som har lyssnat på radioprogrammet ”Allvarligt talat” är det ingen överraskning att Horace har ett mycket personligt sätt att tala och att uttrycka sig: eftertänksamhet och stillsam humor präglar hans framställning. Den som här tror sig möta en svår författare med höglitterära anspråk har att vänta en överraskning. Som ett fragment lyder: "Att skriva för den intellektuella eliten är som att vara instängd i en hiss under ett strömavbrott.”. Och att han är utled på kulturetablissemanget blir tydligt i många av fragmenten liksom i bokens avslutande teaterstycke ”Mannen på bryggan”. "Mannen på bryggan" (i uppläsning av Magnus Roosmann) är en längre monolog där en namnlös, medelålders man – en man som inte känner sig hemma i samtiden – gör bokslut över sitt liv och sina erfarenheter. Sakta men ofrånkomligen kommer han till insikt om att vi idag har att skapa våra liv, förverkliga våra projekt – ständigt dessa projekt – och med glädje möta livets utmaningar: det finns inte längre utrymme för människor att ”bara låta sig födas till något, som en gris”. Monologen kommer att sättas upp på Dramaten vintern 2017 i regi av Eirik Stubø.

Läs mer

Produktinfo
Om Horace Engdahl

Av samma författare

Op. 101

Horace Engdahl 209 kr 209 kr

Just nu pris!

Tabita

Iben Mondrup 279 kr 249 kr

Eventuellt uppsåt : att döda ortens gangsters

Jan Guillou 269 kr 189 kr

Au revoir Agneta

Emma Hamberg 269 kr 189 kr

Fasader

Viktoria Höglund 259 kr 229 kr

Lögnaren i skafferiet

Kristina Appelqvist 259 kr 229 kr

Skammens väg

Pascal Engman,Johannes Selåker 279 kr 199 kr

I frusna spår

Victoria Björn Blomqvist 259 kr 229 kr

Mer än en fiende

Hanna Ljungberg 279 kr 199 kr

Barnmorskan i Berlin 1 - Kvinnan i kanalen

Anne Stern 269 kr 239 kr

Ett otänkbart öde

Simona Ahrnstedt 269 kr 189 kr

Andra kvinnors liv

Jojo Moyes 259 kr 189 kr

Döden på Chateau de Livres

Katarina Bivald 269 kr 239 kr

Paket Hamberg & Guillou

538 kr 358 kr

Svartstick

Sara Paborn 269 kr 189 kr

Ökenstjärna

Michael Connelly 279 kr 249 kr

Jag är inte sådan här egentligen

Marie Aubert 269 kr 199 kr

Det sista konstverket

Sofia Lundberg 279 kr 249 kr

Sömmerskan och friheten

Karin Härjegård 259 kr 229 kr

Stockens färd mot havet

Vibeke Olsson 319 kr 289 kr

Familjehemligheter på Hedgehog Hollow

Jessica Redland 239 kr 199 kr

En förlorad sommar

Victor Pavic Lundberg 279 kr 249 kr

Relik

Denise Mina 269 kr 239 kr

En gnista i mörkret

Stacy Willingham 269 kr 239 kr

Sångfågelns hemlighet

Fiona Valpy 249 kr 199 kr