Ångerrätt & reklamation

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna. Om du inte hittar svaret på din fråga här, slå en pling till vår kundservice på 08-696 85 50 så hjälper vi dig!

    1. Kan jag returnera ett köp som jag har ångrat?

      Du har full ångerrätt inom 14 dagar från det att du mottagit produkten. Efter att du meddelat oss om ånger har du ytterligare 14 dagar på dig att returnera produkten till oss.

      Du lämnar in försändelsen på ett ombud, det tillkommer där ett returporto som är baserat på vikt.
      Returen ska innehålla information om fakturanummer, produkt, ditt medlemsnummer, namn och adress. Skicka därför ALLTID med fakturan tillsammans med din retur. Om du vill använda vår ångerrättsblankett kan du ladda ner den här.

      Vill du endast returnera delar av din beställning drar du av värdet från det du returnerar och betalar återstående belopp inklusive ev. frakt och porto som framgår av fakturan. Har du betalat i förskott betalar vi tillbaka pengarna på samma konto som du betalade från. Återbetalning sker senast 14 dagar efter det att vi mottagit din retur.

      Du skickar böckerna till vårt lager på adress: 

      Månadens Bok
      Speed Logistic
      190 80  Stockholm

      Du ansvarar för att varan kommer i retur till oss. När du returnerar en vara är du också ansvarig för ev. värdeminskning som uppkommit på produkten, t.ex. pga. skada. Har en värdeminskning uppkommit kan du bli ersättningsskyldig för den. 

    2. Jag har glömt att avbeställa Månadens utvalda bok. Kan jag returnera den?

      Du har full returrätt inom 14 dagar på allt du beställer från oss. Läs mer under Kan jag returnera ett köp som jag ångrat.

    3. Jag har fått en felaktig eller skadad bok - hur gör jag?

      Om en annan bok har levererats än den du har beställt, eller om boken är skadad skall en reklamation göras till Kundservice, antingen via e-post eller på telefon 08-696 85 50 (öppettider mån-fred 8.00-18.00).

      Vi skickar dig en friretur-kod som du skriver direkt på paketet som du ska skicka tillbaka. Du ersätts såklart också med en ny vara om du så önskar alternativt ersätter dig för erlagd betalning. Har du betalat med kort återförs summan så snart returen registrerats hos oss. Har du betalt med faktura, hör av dig till kundservice för återbetalning/tillgodo. Enligt lag har du som konsument tre års reklamationsrätt.

    4. Vad händer om jag inte hämtar ut mina varor på utlämningsstället?

      Om varan går i retur på grund av att du inte hämtat ut paket innebär detta extra kostnader för oss i form av administration och fraktavgifter.

      Vi förbehåller oss därför rätten att debitera en så kallad postvänd retur med för närvarande 149 kr.

      Har du ångrat dit köp? Läs mer om hur du går till väga under ”Kan jag returnera ett köp som jag ångrar”.

    5. Tvist

      Månadens Bok är Trygg e-handel certifierade. Vi följer alltid ARNs rekommendationer. Om du inte är nöjd kontakta vår kundservice så försöker vi lösa problemet tillsammans.

      Vill du kontakta ARN så är deras adress:

      Allmänna reklamationsnämnden
      Postadress: Box 174, 101 23 Stockholm 
      http://www.arn.se

      Vid tvist kan man som kund också använda sig av europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning: https://ec.europa.eu/consumers/odr/