Upprepningen


Inbunden

{{selectedProduct.StandardPrice}} kr  {{selectedProduct.Price}} kr
{{selectedProduct.Price}} kr 

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})
”Chockerande bra! Ett brutalt och skrämmande familjedrama.” VG
"Den nya romanen är tunn, men en av författarens tyngsta – och har en varm och inkännande blick på människorna." Sydsvenskan
"Ingen beskriver de psykologiska konsekvenserna av föräldrars gränslöshet, bättre än Vigdis Hjorth." Kulturnytt i P1, SR
"Lättläst och språkligt njutbar." A Room Of My Own, blogg

Helenas val

”Som en detektivroman där man redan vet brottet men ändå sitter som på nålar. Starkt, hudlöst och oerhört modigt.” 


Vigdis Hjorth återvänder till barndomens mörker … ”Chockerande bra! Ett brutalt och skrämmande familjedrama.” VG

En författare återvänder till det år då hon var sexton år gammal, till en ung kvinna som hungrar efter livet. Varför bevakar mamman henne så neurotiskt och varför tycks pappan oförmögen att se henne i ögonen? I sin hittills mest autofiktiva roman skriver Hjorth om ensamheten hos ett utsatt barn.

”Förstod inte mamma att hon genom sin frenetiska fixering vid min gryende sexualitet bidrog till att sexualisera mig? Eller uppfattade hon att jag redan var sexualiserad, och anade varför?”

1975. En flicka är sexton år gammal och hennes mamma är rädd för henne. Mamman står i köksfönstret och spanar efter sin dotter om dagarna. Frågar ut henne om kvällarna. Gråter och skriker tills pappan kommer hem och säger: ”Låt flickan vara.”

Men pappan ser inte sin dotter i ögonen. Går undan från sin hustrus hysteri. Smiter i väg.

Flickan räknar upp alla skäl till att modern inte behöver vara rädd. Det går bra för dottern i skolan. Hon är duktig på friidrott. Hon festar inte på helgerna utan sitter hemma med sina två bästa väninnor.

När det inte räcker drivs flickan till slut ut ur huset. Mot just det som modern fruktar; fester och pojkar, drömmar och fantasier.

Men sexdebuten blir inte alls som flickan tänkt sig. För att försöka ta kontroll över händelsen skriver hon om den i sin dagbok. ”Kära dagbok! Här ska det stå. Det som ingen glömmer, för ingen glömmer första gången.”

Flickans mamma väcker henne mitt i natten. Hon står vid sin dotters säng och hulkar. Hon har läst dagboken. Låtit sin man, flickans pappa, läsa också – och nu är han borta. Försvunnen ut i svarta natten.

Det är flickans fel. Att pappan dricker sig full den natten. Att mamman slänger igen dörren i ansiktet på sin dotter.

Eller … Vems är skulden, egentligen? Vad är det för brott som har begåtts?

Flera år senare, efter oceaner av avgrundslik ensamhet, börjar den vuxna kvinnan skriva igen. Inte dagbok, utan romaner. Och en mening får henne att svimma.

När hon vaknar upp ser hon att hon skrivit något helt annat än det hon tänkt skriva.

Det blir början på författarinnans detektivarbete. Hon lägger pusslet och ser det flickan inte såg …

Produktinfo

Vigdis Hjorth

Vigdis Hjorth (f. 1959) är en av Norges främsta författare, mest känd för romanen Arv och miljö som blev hennes internationella genombrott. Vigdis Hjorth har sommarpratat i P1 och tilldelades det första priset som delades ut av Sara Danius stiftelse våren 2023.

”Chockerande bra! Ett brutalt och skrämmande familjedrama.” VG
"Den nya romanen är tunn, men en av författarens tyngsta – och har en varm och inkännande blick på människorna." Sydsvenskan
"Ingen beskriver de psykologiska konsekvenserna av föräldrars gränslöshet, bättre än Vigdis Hjorth." Kulturnytt i P1, SR
"Lättläst och språkligt njutbar." A Room Of My Own, blogg

Helenas val

”Som en detektivroman där man redan vet brottet men ändå sitter som på nålar. Starkt, hudlöst och oerhört modigt.” 


Vigdis Hjorth återvänder till barndomens mörker … ”Chockerande bra! Ett brutalt och skrämmande familjedrama.” VG

En författare återvänder till det år då hon var sexton år gammal, till en ung kvinna som hungrar efter livet. Varför bevakar mamman henne så neurotiskt och varför tycks pappan oförmögen att se henne i ögonen? I sin hittills mest autofiktiva roman skriver Hjorth om ensamheten hos ett utsatt barn.

”Förstod inte mamma att hon genom sin frenetiska fixering vid min gryende sexualitet bidrog till att sexualisera mig? Eller uppfattade hon att jag redan var sexualiserad, och anade varför?”

1975. En flicka är sexton år gammal och hennes mamma är rädd för henne. Mamman står i köksfönstret och spanar efter sin dotter om dagarna. Frågar ut henne om kvällarna. Gråter och skriker tills pappan kommer hem och säger: ”Låt flickan vara.”

Men pappan ser inte sin dotter i ögonen. Går undan från sin hustrus hysteri. Smiter i väg.

Flickan räknar upp alla skäl till att modern inte behöver vara rädd. Det går bra för dottern i skolan. Hon är duktig på friidrott. Hon festar inte på helgerna utan sitter hemma med sina två bästa väninnor.

När det inte räcker drivs flickan till slut ut ur huset. Mot just det som modern fruktar; fester och pojkar, drömmar och fantasier.

Men sexdebuten blir inte alls som flickan tänkt sig. För att försöka ta kontroll över händelsen skriver hon om den i sin dagbok. ”Kära dagbok! Här ska det stå. Det som ingen glömmer, för ingen glömmer första gången.”

Flickans mamma väcker henne mitt i natten. Hon står vid sin dotters säng och hulkar. Hon har läst dagboken. Låtit sin man, flickans pappa, läsa också – och nu är han borta. Försvunnen ut i svarta natten.

Det är flickans fel. Att pappan dricker sig full den natten. Att mamman slänger igen dörren i ansiktet på sin dotter.

Eller … Vems är skulden, egentligen? Vad är det för brott som har begåtts?

Flera år senare, efter oceaner av avgrundslik ensamhet, börjar den vuxna kvinnan skriva igen. Inte dagbok, utan romaner. Och en mening får henne att svimma.

När hon vaknar upp ser hon att hon skrivit något helt annat än det hon tänkt skriva.

Det blir början på författarinnans detektivarbete. Hon lägger pusslet och ser det flickan inte såg …

Produktinfo
Om Vigdis Hjorth

Bäst pris just nu!

Stugorna

Johan Theorin 299 kr 199 kr

Gränsöverskridaren

Viveca Sten 299 kr 199 kr

Den yttersta hemligheten

Dan Brown 299 kr 199 kr

Vargars lek

Niklas Natt och Dag 299 kr 199 kr

Skördebarn

Hans Rosenfeldt 299 kr 199 kr

Arendal

Karl Ove Knausgård 349 kr 299 kr

Kunde jag följa dig bort

Marie Lok Björk 289 kr 249 kr

Fru Television: En biografi om TV-pionjären Ria Wägner

Anna-Lena Lodenius 339 kr 299 kr

Mitt löfte till dig

Caroline Säfstrand 279 kr 249 kr

Jag önskar dig lagom lycklig

Tove Alsterdal 269 kr 239 kr

Vem älskar Slas? : En biografi över Stig Claesson

Håkan Lahger 369 kr 339 kr

Samla liv

Malin Haawind 289 kr 259 kr

Svinen

John Ajvide Lindqvist 269 kr 239 kr

Lucia är död

Katarina Wennstam 289 kr 259 kr

Systrar, bröder och andra problem

Kalle Lind 299 kr 269 kr

Löften i skymningen

Heléne Holmström 279 kr 249 kr

Artens överlevnad

Lydia Sandgren 319 kr 289 kr

Klenoden

Klas Östergren 319 kr 289 kr

Mord i mareld

Anna Ihrén 249 kr 219 kr

Borgens barn

Sofie Axelzon 289 kr 259 kr

Dränkta spår

Pernilla Ericson 279 kr 249 kr

Klanen

Pascal Engman 289 kr 259 kr

Mannerheim : hjälte och antihjälte

Tuomas Tepora 379 kr 339 kr

Midnatt i den lilla bokhandeln

Jenny Colgan 289 kr 259 kr

Berätta var jag hör hemma

Jeanine Cummins 299 kr 269 kr

Namnen

Florence Knapp 299 kr 269 kr

Hemligheterna i Harbour House

Liz Fenwick 289 kr 259 kr

Klippkort till helvetet

Erlend Loe 299 kr 269 kr

Hidden pictures (svensk utgåva)

Jason Rekulak 259 kr 229 kr

Brevbäraren i Lizzanello

Francesca Giannone 319 kr 199 kr

Den svarta sjön

Peter May 299 kr 269 kr

Igelkottens förunderliga värld

Marie Dacke 319 kr 289 kr

Bettys bästa

Katarina Widholm 339 kr 299 kr