Upprepningen


Inbunden

{{selectedProduct.StandardPrice}} kr  {{selectedProduct.Price}} kr
{{selectedProduct.Price}} kr 

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})
”Chockerande bra! Ett brutalt och skrämmande familjedrama.” VG
"Den nya romanen är tunn, men en av författarens tyngsta – och har en varm och inkännande blick på människorna." Sydsvenskan
"Ingen beskriver de psykologiska konsekvenserna av föräldrars gränslöshet, bättre än Vigdis Hjorth." Kulturnytt i P1, SR
"Lättläst och språkligt njutbar." A Room Of My Own, blogg

Helenas val

”Som en detektivroman där man redan vet brottet men ändå sitter som på nålar. Starkt, hudlöst och oerhört modigt.” 


Vigdis Hjorth återvänder till barndomens mörker … ”Chockerande bra! Ett brutalt och skrämmande familjedrama.” VG

En författare återvänder till det år då hon var sexton år gammal, till en ung kvinna som hungrar efter livet. Varför bevakar mamman henne så neurotiskt och varför tycks pappan oförmögen att se henne i ögonen? I sin hittills mest autofiktiva roman skriver Hjorth om ensamheten hos ett utsatt barn.

”Förstod inte mamma att hon genom sin frenetiska fixering vid min gryende sexualitet bidrog till att sexualisera mig? Eller uppfattade hon att jag redan var sexualiserad, och anade varför?”

1975. En flicka är sexton år gammal och hennes mamma är rädd för henne. Mamman står i köksfönstret och spanar efter sin dotter om dagarna. Frågar ut henne om kvällarna. Gråter och skriker tills pappan kommer hem och säger: ”Låt flickan vara.”

Men pappan ser inte sin dotter i ögonen. Går undan från sin hustrus hysteri. Smiter i väg.

Flickan räknar upp alla skäl till att modern inte behöver vara rädd. Det går bra för dottern i skolan. Hon är duktig på friidrott. Hon festar inte på helgerna utan sitter hemma med sina två bästa väninnor.

När det inte räcker drivs flickan till slut ut ur huset. Mot just det som modern fruktar; fester och pojkar, drömmar och fantasier.

Men sexdebuten blir inte alls som flickan tänkt sig. För att försöka ta kontroll över händelsen skriver hon om den i sin dagbok. ”Kära dagbok! Här ska det stå. Det som ingen glömmer, för ingen glömmer första gången.”

Flickans mamma väcker henne mitt i natten. Hon står vid sin dotters säng och hulkar. Hon har läst dagboken. Låtit sin man, flickans pappa, läsa också – och nu är han borta. Försvunnen ut i svarta natten.

Det är flickans fel. Att pappan dricker sig full den natten. Att mamman slänger igen dörren i ansiktet på sin dotter.

Eller … Vems är skulden, egentligen? Vad är det för brott som har begåtts?

Flera år senare, efter oceaner av avgrundslik ensamhet, börjar den vuxna kvinnan skriva igen. Inte dagbok, utan romaner. Och en mening får henne att svimma.

När hon vaknar upp ser hon att hon skrivit något helt annat än det hon tänkt skriva.

Det blir början på författarinnans detektivarbete. Hon lägger pusslet och ser det flickan inte såg …

Produktinfo

Vigdis Hjorth

Vigdis Hjorth (f. 1959) är en av Norges främsta författare, mest känd för romanen Arv och miljö som blev hennes internationella genombrott. Vigdis Hjorth har sommarpratat i P1 och tilldelades det första priset som delades ut av Sara Danius stiftelse våren 2023.

”Chockerande bra! Ett brutalt och skrämmande familjedrama.” VG
"Den nya romanen är tunn, men en av författarens tyngsta – och har en varm och inkännande blick på människorna." Sydsvenskan
"Ingen beskriver de psykologiska konsekvenserna av föräldrars gränslöshet, bättre än Vigdis Hjorth." Kulturnytt i P1, SR
"Lättläst och språkligt njutbar." A Room Of My Own, blogg

Helenas val

”Som en detektivroman där man redan vet brottet men ändå sitter som på nålar. Starkt, hudlöst och oerhört modigt.” 


Vigdis Hjorth återvänder till barndomens mörker … ”Chockerande bra! Ett brutalt och skrämmande familjedrama.” VG

En författare återvänder till det år då hon var sexton år gammal, till en ung kvinna som hungrar efter livet. Varför bevakar mamman henne så neurotiskt och varför tycks pappan oförmögen att se henne i ögonen? I sin hittills mest autofiktiva roman skriver Hjorth om ensamheten hos ett utsatt barn.

”Förstod inte mamma att hon genom sin frenetiska fixering vid min gryende sexualitet bidrog till att sexualisera mig? Eller uppfattade hon att jag redan var sexualiserad, och anade varför?”

1975. En flicka är sexton år gammal och hennes mamma är rädd för henne. Mamman står i köksfönstret och spanar efter sin dotter om dagarna. Frågar ut henne om kvällarna. Gråter och skriker tills pappan kommer hem och säger: ”Låt flickan vara.”

Men pappan ser inte sin dotter i ögonen. Går undan från sin hustrus hysteri. Smiter i väg.

Flickan räknar upp alla skäl till att modern inte behöver vara rädd. Det går bra för dottern i skolan. Hon är duktig på friidrott. Hon festar inte på helgerna utan sitter hemma med sina två bästa väninnor.

När det inte räcker drivs flickan till slut ut ur huset. Mot just det som modern fruktar; fester och pojkar, drömmar och fantasier.

Men sexdebuten blir inte alls som flickan tänkt sig. För att försöka ta kontroll över händelsen skriver hon om den i sin dagbok. ”Kära dagbok! Här ska det stå. Det som ingen glömmer, för ingen glömmer första gången.”

Flickans mamma väcker henne mitt i natten. Hon står vid sin dotters säng och hulkar. Hon har läst dagboken. Låtit sin man, flickans pappa, läsa också – och nu är han borta. Försvunnen ut i svarta natten.

Det är flickans fel. Att pappan dricker sig full den natten. Att mamman slänger igen dörren i ansiktet på sin dotter.

Eller … Vems är skulden, egentligen? Vad är det för brott som har begåtts?

Flera år senare, efter oceaner av avgrundslik ensamhet, börjar den vuxna kvinnan skriva igen. Inte dagbok, utan romaner. Och en mening får henne att svimma.

När hon vaknar upp ser hon att hon skrivit något helt annat än det hon tänkt skriva.

Det blir början på författarinnans detektivarbete. Hon lägger pusslet och ser det flickan inte såg …

Produktinfo
Om Vigdis Hjorth

Bäst pris just nu

Inte krig och inte fred

Jan Guillou 299 kr 199 kr

Lakej

Elin Olofsson 299 kr 199 kr

Nattjägaren

Anders De la Motte 299 kr 199 kr

Vargtimme

Jo Nesbø 299 kr 229 kr

Charlies fiende

Simona Ahrnstedt 299 kr 229 kr

Haren och jag

Chloe Dalton 289 kr 199 kr

Författarinnan

Christine Falkenland 299 kr 259 kr

Kejsaren av Glädjen

Ocean Vuong 359 kr 269 kr

Leka livet

Mia Parnevik 309 kr 279 kr

Älskar, älskar inte

Anna Jansson 299 kr 269 kr

Nike

Henrik Johnsson 299 kr 269 kr

Den onda systern

Inger Frimansson 279 kr 249 kr

Väglöst land

Marie Hedegård 279 kr 249 kr

Månsken och mozzarella

Christoffer Holst 279 kr 249 kr

Bytet

Anton Berg 299 kr 269 kr

Sverige genom konstnärens öga

Nils-Olof Olsson 549 kr 499 kr

Nattvandraren

Ulrika Hägglund, Thomas Svensson 269 kr 199 kr

Den hemliga julgåvan

Jenny Fagerlund 299 kr 269 kr

Bara på låtsas

Eric Donell 269 kr 239 kr

Nattvardsbarnet

Robert Hedman, Lena Risberg 269 kr 239 kr

Lockfågeln

Jonas Moström 299 kr 269 kr

Döda själar sjunger inte

Stine Bolther, Line Holm, Jussi Adler-Olsen 319 kr 289 kr

Alla är vi skyldiga

Karin Slaughter 269 kr 239 kr

Den långa vinterns år

Ariel Lawhon 289 kr 259 kr

En magisk jul

Cressida McLaughlin 289 kr 259 kr

Den försvunna förmögenheten

Richard Osman 299 kr 269 kr

Utan avsked

Harlan Coben, Reese Witherspoon 289 kr 259 kr

En nystart till jul

Sarah Morgan 259 kr 229 kr

Evigt ung

Donna Leon 279 kr 249 kr

Tisdagsklubben

Johan Erséus 369 kr 339 kr

Den juligaste av jular: En berättelse i 24 kapitel

Callum Bloodworth 259 kr 229 kr

Den sanna tomten : Lady Gurgelum och jag

Emma Karinsdotter 279 kr 249 kr