Upprepningen


Inbunden

{{selectedProduct.StandardPrice}} kr  {{selectedProduct.Price}} kr
{{selectedProduct.Price}} kr 

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})
Spara i önskelistan

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})
Spara i önskelistan
”Chockerande bra! Ett brutalt och skrämmande familjedrama.” VG
"Den nya romanen är tunn, men en av författarens tyngsta – och har en varm och inkännande blick på människorna." Sydsvenskan
"Ingen beskriver de psykologiska konsekvenserna av föräldrars gränslöshet, bättre än Vigdis Hjorth." Kulturnytt i P1, SR

Helenas val

”Som en detektivroman där man redan vet brottet men ändå sitter som på nålar. Starkt, hudlöst och oerhört modigt.” 


Vigdis Hjorth återvänder till barndomens mörker … ”Chockerande bra! Ett brutalt och skrämmande familjedrama.” VG

En författare återvänder till det år då hon var sexton år gammal, till en ung kvinna som hungrar efter livet. Varför bevakar mamman henne så neurotiskt och varför tycks pappan oförmögen att se henne i ögonen? I sin hittills mest autofiktiva roman skriver Hjorth om ensamheten hos ett utsatt barn.

”Förstod inte mamma att hon genom sin frenetiska fixering vid min gryende sexualitet bidrog till att sexualisera mig? Eller uppfattade hon att jag redan var sexualiserad, och anade varför?”

1975. En flicka är sexton år gammal och hennes mamma är rädd för henne. Mamman står i köksfönstret och spanar efter sin dotter om dagarna. Frågar ut henne om kvällarna. Gråter och skriker tills pappan kommer hem och säger: ”Låt flickan vara.”

Men pappan ser inte sin dotter i ögonen. Går undan från sin hustrus hysteri. Smiter i väg.

Flickan räknar upp alla skäl till att modern inte behöver vara rädd. Det går bra för dottern i skolan. Hon är duktig på friidrott. Hon festar inte på helgerna utan sitter hemma med sina två bästa väninnor.

När det inte räcker drivs flickan till slut ut ur huset. Mot just det som modern fruktar; fester och pojkar, drömmar och fantasier.

Men sexdebuten blir inte alls som flickan tänkt sig. För att försöka ta kontroll över händelsen skriver hon om den i sin dagbok. ”Kära dagbok! Här ska det stå. Det som ingen glömmer, för ingen glömmer första gången.”

Flickans mamma väcker henne mitt i natten. Hon står vid sin dotters säng och hulkar. Hon har läst dagboken. Låtit sin man, flickans pappa, läsa också – och nu är han borta. Försvunnen ut i svarta natten.

Det är flickans fel. Att pappan dricker sig full den natten. Att mamman slänger igen dörren i ansiktet på sin dotter.

Eller … Vems är skulden, egentligen? Vad är det för brott som har begåtts?

Flera år senare, efter oceaner av avgrundslik ensamhet, börjar den vuxna kvinnan skriva igen. Inte dagbok, utan romaner. Och en mening får henne att svimma.

När hon vaknar upp ser hon att hon skrivit något helt annat än det hon tänkt skriva.

Det blir början på författarinnans detektivarbete. Hon lägger pusslet och ser det flickan inte såg …

Läs mer

Produktinfo

Vigdis Hjorth

Vigdis Hjorth (f. 1959) är en av Norges främsta författare, mest känd för romanen Arv och miljö som blev hennes internationella genombrott. Vigdis Hjorth har sommarpratat i P1 och tilldelades det första priset som delades ut av Sara Danius stiftelse våren 2023.

”Chockerande bra! Ett brutalt och skrämmande familjedrama.” VG
"Den nya romanen är tunn, men en av författarens tyngsta – och har en varm och inkännande blick på människorna." Sydsvenskan
"Ingen beskriver de psykologiska konsekvenserna av föräldrars gränslöshet, bättre än Vigdis Hjorth." Kulturnytt i P1, SR

Helenas val

”Som en detektivroman där man redan vet brottet men ändå sitter som på nålar. Starkt, hudlöst och oerhört modigt.” 


Vigdis Hjorth återvänder till barndomens mörker … ”Chockerande bra! Ett brutalt och skrämmande familjedrama.” VG

En författare återvänder till det år då hon var sexton år gammal, till en ung kvinna som hungrar efter livet. Varför bevakar mamman henne så neurotiskt och varför tycks pappan oförmögen att se henne i ögonen? I sin hittills mest autofiktiva roman skriver Hjorth om ensamheten hos ett utsatt barn.

”Förstod inte mamma att hon genom sin frenetiska fixering vid min gryende sexualitet bidrog till att sexualisera mig? Eller uppfattade hon att jag redan var sexualiserad, och anade varför?”

1975. En flicka är sexton år gammal och hennes mamma är rädd för henne. Mamman står i köksfönstret och spanar efter sin dotter om dagarna. Frågar ut henne om kvällarna. Gråter och skriker tills pappan kommer hem och säger: ”Låt flickan vara.”

Men pappan ser inte sin dotter i ögonen. Går undan från sin hustrus hysteri. Smiter i väg.

Flickan räknar upp alla skäl till att modern inte behöver vara rädd. Det går bra för dottern i skolan. Hon är duktig på friidrott. Hon festar inte på helgerna utan sitter hemma med sina två bästa väninnor.

När det inte räcker drivs flickan till slut ut ur huset. Mot just det som modern fruktar; fester och pojkar, drömmar och fantasier.

Men sexdebuten blir inte alls som flickan tänkt sig. För att försöka ta kontroll över händelsen skriver hon om den i sin dagbok. ”Kära dagbok! Här ska det stå. Det som ingen glömmer, för ingen glömmer första gången.”

Flickans mamma väcker henne mitt i natten. Hon står vid sin dotters säng och hulkar. Hon har läst dagboken. Låtit sin man, flickans pappa, läsa också – och nu är han borta. Försvunnen ut i svarta natten.

Det är flickans fel. Att pappan dricker sig full den natten. Att mamman slänger igen dörren i ansiktet på sin dotter.

Eller … Vems är skulden, egentligen? Vad är det för brott som har begåtts?

Flera år senare, efter oceaner av avgrundslik ensamhet, börjar den vuxna kvinnan skriva igen. Inte dagbok, utan romaner. Och en mening får henne att svimma.

När hon vaknar upp ser hon att hon skrivit något helt annat än det hon tänkt skriva.

Det blir början på författarinnans detektivarbete. Hon lägger pusslet och ser det flickan inte såg …

Läs mer

Produktinfo
Om Vigdis Hjorth

Just nu priser!

Djävulens bästa trick

Anders Roslund 299 kr 199 kr

Kurragömma

Søren Sveistrup 299 kr 199 kr

Ett orimligt straff

Carin Hjulström 299 kr 199 kr

Rakel

Satu Rämö 279 kr 199 kr

Blekjorden

Ulrika Lagerlöf 289 kr 229 kr

Monas ögon

Thomas Schlesser 299 kr 239 kr

Filmmordet i Cornwall

Fiona Leitch 219 kr 189 kr

Upprepningen

Vigdis Hjorth 289 kr 239 kr

Bye, bye Österlen

Richard Hobert 299 kr 269 kr

Drömbilder

Maria Gustavsdotter 269 kr 239 kr

Befrielsen

Jens Liljestrand 299 kr 269 kr

Under himmelens skyar

Marianne Cedervall 269 kr 239 kr

Stulna drömmar

Lena Risberg 269 kr 239 kr

Mörkerfolk

Malin Hedin 299 kr 269 kr

En skärgårdssommar

Anna Winther 269 kr 239 kr

På nya vägar

Sheila O'Flanagan 249 kr 219 kr

Solsken över Semesterbokhandeln

Kiley Dunbar 299 kr 269 kr

Kungen och urmakaren

Arnaldur Indridason 319 kr 289 kr

Sommarminnen

Sarah Morgan 259 kr 229 kr

Döda flickors klänningar

Erin Kelly 299 kr 269 kr

Efter stormen

G. D. Wright 259 kr 199 kr

En enkel till Paris

Ruth Reichl 299 kr 269 kr

Tidvattnets hemlighet

Veronica Henry 289 kr 259 kr

Angélique

Guillaume Musso 269 kr 239 kr

Nu börjar vi läsa!

Flera Författare 219 kr 189 kr

Följ med till Pettson och Findus

Sven Nordqvist 339 kr 299 kr

Paket: Roslund & Sveistrup

598 kr 378 kr