Köpvillkor

När du är medlem i Bonniers Bokklubbar, som innefattar Bonniers Bokklubb och Månadens Bok, kan du vara trygg i att du ingår i Sveriges största bokklubbar med över 50 års erfarenhet av böcker och läsning. 

Vi finns till för alla bokälskare och har som mål att du bara ska läsa riktigt bra böcker. Därför läser vi varje år tusentals titlar och väljer ut de absolut bästa. Och med det menar vi de absolut bästa böckerna just för dig. För att välja rätt böcker tittar vi därför även på vad du köpt tidigare eller intresserat dig för på vår hemsida. Lyckas vi med vårt mål betyder det att du aldrig mer behöver läsa en dålig bok, något vi tror du som bokälskare verkligen uppskattar!

Läs noggrant igenom våra medlemsvillkor nedan. Vi har delat in dem i fyra delar för att det ska vara enklare för dig att ta till dig. Del 1 och 2 är generella villkor, där del 1 specifikt rör dig när du är ny medlem. Övriga delar behandlar köpvillkor, behandling av personuppgifter och sekretesspolicy. För att kunna bedriva vår verksamhet i enlighet med ovan beskrivning är det nödvändigt att spara och behandla personuppgifter. Syftet med det är att kunna presentera ett för dig så relevant urval av böcker som möjligt och ge dig bästa möjliga upplevelse som medlem hos oss. 

Genom att du är medlem eller gör din första beställning och därmed blir medlem, godkänner du ditt medlemsavtal och villkor.

Tack för att du är medlem i Bonniers Bokklubbar!

 

    1. Medlemskap

      För att kunna handla hos Bonniers Bokklubbar behöver du vara medlem eller i samband med ditt köp bli medlem.

    2. Betalning

      Du kan välja att betala mot faktura som följer med din leverans. Du har 20 dagar på dig att betala fakturan. Det går även bra att betala med betalkort. Vi accepterar Mastercard och Visa. Innehåller din beställning e-böcker eller ljudfiler kan du endast betala med kort. Kortbetalning och kortinformation hanteras endast av DIBS (läs mer om DIBS här). Vi använder oss av 3D-Secure. Bonniers Bokklubbar hanterar inga kortuppgifter eller annan betalinformation. Bokpriserna inkluderar 6 % moms, övriga varor har 25% moms. OBS! Digitala böcker har 25% moms.

    3. Frakt och porto

      Priset för frakt och porto framgår tydligt på din varusummering i samband med att du genomför ett köp. Aktuell avgift för frakt och porto kan du även läsa här eller i din medlemstidning. Är du osäker så kontakta gärna kundservice.

    4. Påminnelseavgift

      Om du missar att betala din faktura i tid tillkommer en påminnelseavgift på f.n. 60 kronor.

    5. Inkassoavgift

      I det fall en faktura med påminnelse inte betalas i tid övergår ärendet till Inkasso med en inkassoavgift på f.n. 180 kronor.

    6. Ångerrätt 14 dagar

      Du har full ångerrätt i 14 dagar från det att du har fått dina varor. Du ansvarar själv för att varorna kommer i retur till oss och betalar själv porto för returen. Din retur skickas som brev eller paket. Bifoga antingen fakturan, den ifyllda Ångerrättsblanketten (du kan ladda ner den här) eller ett meddelande med fakturanumret, ditt medlemsnummer, ditt namn och din adress. Har du betalat med kort görs en återbetalning per automatik så snart returen registrerats hos oss. Har du betalat med faktura, hör av dig till kundservice så hjälper de dig med återbetalning/tillgodo. Om en bok eller vara minskat i värde, t.ex. genom skada p.g.a. hantering som inte kan anses vara skälig, kan du bli ersättningsskyldig för den värdeminskningen.

      Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

    7. Returadress

      Skriv din bokklubbs namn - Månadens Bok - som mottagare och skicka till adressen: Samdistribution, 190 80 Stockholm. Vi accepterar inte returer skickade mot postförskott. Har du betalat i förskott med betalkort, ta kontakt med kundservice så hjälper vi dig.

    8. Bekräftelse vid beställning

      Om du har lämnat din e-post till oss i samband med att du blev medlem, alternativt registrerat den senare via Mina sidor eller i kassan, kommer du att få en orderbekräftelse via e-post när du beställer via hemsidan för din bokklubb. Du kan även hitta din orderbekräftelse under Mina Sidor. Vid beställning på annat sätt än via hemsidan kan det dröja innan du ser din orderbekräftelse på Mina Sidor.

    9. Bekräftelser vid avbeställning och eller ångrat avbeställning

      Om du avbeställer eller ångrar en avbeställning av månadens utvalda bok via hemsidan erhåller du en bekräftelse till din e-post om du angett en sådan.

    10. Prisändringar eller felaktiga prisuppgifter

      Vi reserverar oss för prisändringar samt felaktiga prisuppgifter.

    11. Leveranstid

      Normalt har du dina böcker inom 5-8 dagar. Vi reserverar oss för att böcker eller produkter kan ta slut. Vi levererar till adresser i Sverige. Om ditt bokpaket är större än din brevlåda eller postfack tillåter, skickas paketet till ditt närmsta utlämningsställe och du aviseras om att du kan hämta paketet där. I vissa postnummerområden erbjuds ”Påse på dörren”, dvs att brevbäraren hänger paketet i en påse på din dörr. Kontakta kundservice om du är intresserad av den tjänsten.

    12. Leveransavisering

      Vill du slippa få en avi hem i brevlådan och istället få en avisering direkt i din mobil när din order har anlänt till ditt utlämningsställe, så behöver du bara ange ditt mobilnummer, antingen i samband med att du blir medlem, under Mina sidor, eller i kassan när du bekräftar ditt köp. I dagsläget kan Posten bara skicka sms-aviseringar på paket som väger över 2 kg. Paket under 2 kg levereras vanligtvis direkt till din brevlåda.

    13. Tillgodo

      För återbetalning av tillgodo tar vi ut en administrativ avgift på f.n. 95 kr.

    14. Ej uthämtat paket

      Om du inte hämtar ut ditt paket utan låter det gå tillbaka till vårt lager, förbehåller vi oss rätten att debitera postvänd retur med f.n. 149 kr.

    15. Reklamation

      Om leveransen är felaktig, kraftigt försenad eller om varan är skadad, gör du en reklamation till kundservice via e-post eller på telefon. Kundservice ger dig då en fri returkod, som du anger direkt på paketet när du skickar tillbaka den felaktiga/skadade varan till oss. Vi skickar såklart en ny vara om du så önskar alternativt ersätter dig för erlagd betalning. Har du betalat med kort återförs summan så snart returen registrerats hos oss. Har du betalt med faktura, hör av dig till kundservice för återbetalning/tillgodo. Reklamation ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts. Reklamerar du inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid. Har du upptäckt ett fel precis innan tre år har gått så har du ytterligare två månader på dig att reklamera.

      Kontakt sker med Månadens Bok kundservice via e-post: kundservice@manadensbok.se eller telefon på nummer 08-696 85 50.

      Postadress:

      Månadens Bok
      Sveavägen 56
      111 34 Stockholm.

    16. Tvist

      Bonniers Bokklubbar är Trygg e-handel certifierade. Vi följer alltid ARNs rekommendationer. Om du inte är nöjd kontakta vår kundservice så försöker vi lösa problemet tillsammans.

      Vill du kontakta ARN så är deras adress:

      Allmänna reklamationsnämnden
      Postadress: Box 174, 101 23 Stockholm 
      http://www.arn.se

      Vid tvist kan man som kund också använda sig av europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning: https://ec.europa.eu/consumers/odr/