Ferdinand Boberg Arkitekten, Konstnären, Människan


Inbunden

{{selectedProduct.StandardPrice}} kr  {{selectedProduct.Price}} kr
{{selectedProduct.Price}} kr 

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})

Rikt illustrerad bok med Ferdinand Bobergs konst och arkitektur

Boken skildrar Ferdinand Bobergs rika bidrag till arkitektur, design av möbler och konstföremål, etsning och akvarell. Den fördjupar bilden av den ovanliga personen, uppvuxen i Norbergs gruvsamhälle, gift med konstnären Anna Boberg.

Ferdinand Boberg stod i spetsen för det moderna genombrottet inom arkitekturen vid förra sekelskiftet. Han bröt med kopierandet av historiska stilar. Husen skulle vara rationellt uppbyggda med den inre funktionen som utgångspunkt. Behoven styrde rumshöjder, ljuset bestämmer fönstrens former och placeringar. Ett trapphus fick gärna synas i fasaden. Det var en arkitektur för den moderna industrialismen med stora hallar för generatorer och ångmaskiner med höga skorstenar. Men också konsthallar, villor och varuhus. Till funktionen räknade Boberg också dekorativa inslag både invändigt och utvändigt. Ibland lekfulla, som en dekor av glödlampor eller mynt, brevduvor och posthorn. Eller så kunde han hämta motiv från naturen, som tallbarr, eklöv, rosor, möss, salamandrar. Utställningsbyggnaderna som skulle locka publiken för en sommar kunde få polkagrisrandiga minaretlikande torn. Hans fönsterlösa konsthallar hörde till sin tids modernaste byggnader. Och Boberg hjälpte till med att fylla husen med moderna möbler och det senaste inom konsthantverk i keramik, glas och silver. Han rörde sig mitt i jugend- och art nouveau epoken, även om Boberg inte riktigt ville räkna sig dit. När NK stod klart lämnade han arkitektyrket för att skildra svensk och internationell arkitektur i bild, nyfiken på allt, både nytt och gammalt.   

Till Bobergs kända byggnader hör brandstationen i Gävle, gas- och elektricitetsverken vid Värtan i Stockholm, Rosenbad, de forna Centralposthusen i Stockholm och Malmö, LO-borgen, prins Eugens Waldemarsudde, Thielska Galleriet, 1897 och 1909 års utställningar i Stockholm. Baltiska utställningen i Malmö 1914 symboliserade slutet på jugendepoken i och med utbrottet av första världskriget. 

Produktinfo

Rikt illustrerad bok med Ferdinand Bobergs konst och arkitektur

Boken skildrar Ferdinand Bobergs rika bidrag till arkitektur, design av möbler och konstföremål, etsning och akvarell. Den fördjupar bilden av den ovanliga personen, uppvuxen i Norbergs gruvsamhälle, gift med konstnären Anna Boberg.

Ferdinand Boberg stod i spetsen för det moderna genombrottet inom arkitekturen vid förra sekelskiftet. Han bröt med kopierandet av historiska stilar. Husen skulle vara rationellt uppbyggda med den inre funktionen som utgångspunkt. Behoven styrde rumshöjder, ljuset bestämmer fönstrens former och placeringar. Ett trapphus fick gärna synas i fasaden. Det var en arkitektur för den moderna industrialismen med stora hallar för generatorer och ångmaskiner med höga skorstenar. Men också konsthallar, villor och varuhus. Till funktionen räknade Boberg också dekorativa inslag både invändigt och utvändigt. Ibland lekfulla, som en dekor av glödlampor eller mynt, brevduvor och posthorn. Eller så kunde han hämta motiv från naturen, som tallbarr, eklöv, rosor, möss, salamandrar. Utställningsbyggnaderna som skulle locka publiken för en sommar kunde få polkagrisrandiga minaretlikande torn. Hans fönsterlösa konsthallar hörde till sin tids modernaste byggnader. Och Boberg hjälpte till med att fylla husen med moderna möbler och det senaste inom konsthantverk i keramik, glas och silver. Han rörde sig mitt i jugend- och art nouveau epoken, även om Boberg inte riktigt ville räkna sig dit. När NK stod klart lämnade han arkitektyrket för att skildra svensk och internationell arkitektur i bild, nyfiken på allt, både nytt och gammalt.   

Till Bobergs kända byggnader hör brandstationen i Gävle, gas- och elektricitetsverken vid Värtan i Stockholm, Rosenbad, de forna Centralposthusen i Stockholm och Malmö, LO-borgen, prins Eugens Waldemarsudde, Thielska Galleriet, 1897 och 1909 års utställningar i Stockholm. Baltiska utställningen i Malmö 1914 symboliserade slutet på jugendepoken i och med utbrottet av första världskriget. 

Produktinfo

Bäst pris just nu

Inte krig och inte fred

Jan Guillou 299 kr 199 kr

Lakej

Elin Olofsson 299 kr 199 kr

Nattjägaren

Anders De la Motte 299 kr 199 kr

Vargtimme

Jo Nesbø 299 kr 229 kr

Charlies fiende

Simona Ahrnstedt 299 kr 229 kr

Haren och jag

Chloe Dalton 289 kr 199 kr

Författarinnan

Christine Falkenland 299 kr 259 kr

Kejsaren av Glädjen

Ocean Vuong 359 kr 269 kr

Leka livet

Mia Parnevik 309 kr 279 kr

Älskar, älskar inte

Anna Jansson 299 kr 269 kr

Nike

Henrik Johnsson 299 kr 269 kr

Den onda systern

Inger Frimansson 279 kr 249 kr

Väglöst land

Marie Hedegård 279 kr 249 kr

Månsken och mozzarella

Christoffer Holst 279 kr 249 kr

Bytet

Anton Berg 299 kr 269 kr

Sverige genom konstnärens öga

Nils-Olof Olsson 549 kr 499 kr

Nattvandraren

Ulrika Hägglund, Thomas Svensson 269 kr 199 kr

Den hemliga julgåvan

Jenny Fagerlund 299 kr 269 kr

Bara på låtsas

Eric Donell 269 kr 239 kr

Nattvardsbarnet

Robert Hedman, Lena Risberg 269 kr 239 kr

Lockfågeln

Jonas Moström 299 kr 269 kr

Döda själar sjunger inte

Stine Bolther, Line Holm, Jussi Adler-Olsen 319 kr 289 kr

Alla är vi skyldiga

Karin Slaughter 269 kr 239 kr

Den långa vinterns år

Ariel Lawhon 289 kr 259 kr

En magisk jul

Cressida McLaughlin 289 kr 259 kr

Den försvunna förmögenheten

Richard Osman 299 kr 269 kr

Utan avsked

Harlan Coben, Reese Witherspoon 289 kr 259 kr

En nystart till jul

Sarah Morgan 259 kr 229 kr

Evigt ung

Donna Leon 279 kr 249 kr

Tisdagsklubben

Johan Erséus 369 kr 339 kr

Den juligaste av jular: En berättelse i 24 kapitel

Callum Bloodworth 259 kr 229 kr

Den sanna tomten : Lady Gurgelum och jag

Emma Karinsdotter 279 kr 249 kr