17 juni


Inbunden

{{selectedProduct.StandardPrice}} kr  {{selectedProduct.Price}} kr
{{selectedProduct.Price}} kr 

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})
"Här gör Schulman det han är bäst på. ... Det är ett otäckt, sorgligt och stundtals rätt mästerligt porträtt. För att inte tala om en av de läskigaste mammaskildringar jag läst på länge." Expressen
""17 juni" är skakande i sitt existentiella perspektiv, sin enkelhet och sin mångbottnade sorg." GP
"Han gör det med precision, både vad gäller språk och intrig. Och stor ömsinthet, även om den urscen han cirklar kring är ett bråddjup av förträngda, trasiga minnen. ... Och så gripande - och faktiskt gastkramande - det blir. De där telefonsamtalen når verkligen fram till läsaren." Kulturnytt i P1, SR
”Han skriver drabbande, man kan inte värja sig." Ingalill Mosander, Aftonbladet, om Överlevarna
"Han är enormt bra på att berätta en historia så att den griper tag." Sydsvenskan, om Överlevarna
"Få har en sådan blick för barnets utsatthet och särskilda sensibilitet som Alex Schulman.” Svenska Dagbladet, om Malma station
"Omöjligt att inte dras med." Sydsvenskan
"Jag är imponerad av det här romanbygget." Och dagarna går, blogg
"I ”17 juni” stämmer allt. Det är som om allting Alex Schulman har skrivit tidigare har röjt väg för denna roman." Skånska Dagbladet
"Rörande om barns utsatthet." SvD
"Språket är enkelt och lättläst, men samtidigt känns varje ord laddat. ... Det är mörkt men också ömsint. Mitt betyg blir: 5/5." @brijreads
”Schulman är skicklig på att blottlägga barnets utsatthet och kärlekslängtan, tomheten och förtvivlan när den inte får gensvar. […] Jag läser girigt och vill veta hur det går. Vad var det egentligen för avgörande händelse som skedde den där sommardagen på 80-talet, vad är det som Vidar inte orkar minnas? Precis som i Schulmans förra roman, ”Malma station”, är intrigen snillrikt uppbyggd, ledtrådar läggs ut, byggsten läggs till byggsten.” Landskrona-Posten
”Det är som om allting Alex Schulman har skrivit tidigare har röjt väg för denna roman. […] Alex Schulman förvaltar denna osannolika korsning av ”Måndag hela veckan” och Bruno K Öijer på ett fängslande och berörande sätt.” Gefle Dagblad
"Det är med finess han knyter ihop allvaret med humorn, ger mörkret sitt beskärda spelrum och lyckas behålla fokuset på barnet, i en gripande och varm roman med skruvad premiss.” Nya Wermlands-Tidningen
”Det finns ett släktskap mellan August Strindbergs drama "Dödsdansen" och Alex Schulmans roman "17 juni". I båda vill författarna komma åt underliggande strukturer. I båda slits människorna i stycken medan de iscensätter sina grumliga motiv. Och i båda uppnås en hisnande förtätning genom briljansen i det enkla språket, laddat av känsla.” Upsala Nya Tidning
"Som alltid med Schulman är hela anrättningen hudlös och gripande och slutkapitlet är något av det mest smärtsamma jag läst på mycket länge." Alingsås Tidning
"Alex Schulman skriver som alltid elegant och med en stark känsla för detaljer som skapar närvaro. Romanen har bladvändarkvaliteter, och som läsare vill man verkligen veta hur allt ska gå." Jönköpings-Posten

Helenas val

"Ett kärleksfullt och insiktsfullt porträtt av en utsatt pojke – och samtidigt kittlande som en detektivroman."


Vad hände pojken den där ödesdigra sommardagen?

I Alex Schulmans nya efterlängtade roman får vi möta en lärare på fallrepet – samt en familj i ett sommarhus vid en sjö. Pojken i familjen är läraren som liten. Vad var det egentligen som hände honom den 17 juni 1986? Medan hans minnen av barndomen långsamt flyter upp till ytan, dras snaran i nutid åt …

”Varför är den 17 juni 1986 så viktig?"

”Jag vet inte. Det hände något den dagen.”

Vidar är inte särskilt orolig när han går in på polisstationen för sitt livs första förhör. Han är tillfälligt avstäng från sin lärartjänst efter en våldsam incident på skolan. Nu är han mest tacksam över att saken äntligen ska bli utredd så att han kan återgå till sin tjänst.

Vid förhörsbordet återger han eftermiddagen då han såg två pojkar slåss i korridoren. Vidar tog tag om den mest aggressive och förde undan honom, och höll kvar greppet tills fler lärare kom. Sedan var det inte mer med det, förrän han kallades in till rektorn som berättade att föräldrarna gjort en polisanmälan.

Poliskvinnan tittar upp från sina anteckningar och frågar om Vidar vill tillägga något. Han funderar på att lägga till en personlig betraktelse över dagens skola, där eleverna har föräldrar som i stället för att fråga sitt barn varför han slogs anmäler läraren som avbröt slagsmålet, men hejdar sig.

Då tar poliskvinnan fram ett fotografi. Sjukhuspersonalen har tagit en bild på elevens skador. I transkriptionen av förhöret noteras hur Vidar flämtar till när han ser fotografiet. Blodsutgjutelsen sträcker ut sig längs hela pojkens arm, i färger som inte bara är blåa och röda, utan också lila, rosa och gula.

Samma kväll sitter Vidar i soffan med sin pappas gamla telefonbok i händerna. Han hittade den av en slump i en gammal bortglömd kartong. Bland överstrukna siffror och nya skrivna med bläck eller blyerts, står numret till familjens gamla sommartorp:  26217. Minnena väller över honom. Under flera år har han inte tänkt på sin barndom, men nu kommer bilderna av familjen i huset vid sjön. Föräldrarna som bråkar. Storasystern som går undan. Och så den lilla pojken som nästan inte syns.

Han har redan ringt numret. Första gången var det bara en spontan ingivelse. Han tog fram sin telefon och slog siffrorna. Först var det tyst och susade på linjen, sedan hördes långa avlägsna kopplingstoner. Det gick fram fem signaler och Vidar var just på väg att lägga på när någon svarade. ”Ja, hallå?” Pappas röst – han som är död sedan länge.

Det finns ingen förklaring. Vidar ringer flera gånger, vid olika tidpunkter, och får prata med sin mamma och till slut också med sig själv. Det står snart klart att han hela tiden ringer till samma dag. Den 17 juni 1986.

Samtidigt som Vidar börjar träda över flera gränser i brottsutredningen, blir han helt besatt av den där dagen i sin barndom. Vad var det som hände den 17 juni – vad är det han inte minns?

Produktinfo

Alex Schulman

Alex Schulman gick från hatad till älskad med debutromanen Skynda att älska och efterföljande Glöm mig som blev Årets bok 2017. Sedan dess har han hyllats av såväl kritiker som läsare. Bränn alla mina brev utkom 2018 och bygger på bevarade dagböcker och brev mellan hans mormor Karin Stolpe och författaren Olof Lagercrantz, som hade en förbjuden och hemlig kärlekshistoria. Boken filmatiserades 2022. Romanen Överlevarna utkom 2020 och nominerades till Svenska Dagbladets litteraturpris. 2022 utkom romanen Malma station.

"Här gör Schulman det han är bäst på. ... Det är ett otäckt, sorgligt och stundtals rätt mästerligt porträtt. För att inte tala om en av de läskigaste mammaskildringar jag läst på länge." Expressen
""17 juni" är skakande i sitt existentiella perspektiv, sin enkelhet och sin mångbottnade sorg." GP
"Han gör det med precision, både vad gäller språk och intrig. Och stor ömsinthet, även om den urscen han cirklar kring är ett bråddjup av förträngda, trasiga minnen. ... Och så gripande - och faktiskt gastkramande - det blir. De där telefonsamtalen når verkligen fram till läsaren." Kulturnytt i P1, SR
”Han skriver drabbande, man kan inte värja sig." Ingalill Mosander, Aftonbladet, om Överlevarna
"Han är enormt bra på att berätta en historia så att den griper tag." Sydsvenskan, om Överlevarna
"Få har en sådan blick för barnets utsatthet och särskilda sensibilitet som Alex Schulman.” Svenska Dagbladet, om Malma station
"Omöjligt att inte dras med." Sydsvenskan
"Jag är imponerad av det här romanbygget." Och dagarna går, blogg
"I ”17 juni” stämmer allt. Det är som om allting Alex Schulman har skrivit tidigare har röjt väg för denna roman." Skånska Dagbladet
"Rörande om barns utsatthet." SvD
"Språket är enkelt och lättläst, men samtidigt känns varje ord laddat. ... Det är mörkt men också ömsint. Mitt betyg blir: 5/5." @brijreads
”Schulman är skicklig på att blottlägga barnets utsatthet och kärlekslängtan, tomheten och förtvivlan när den inte får gensvar. […] Jag läser girigt och vill veta hur det går. Vad var det egentligen för avgörande händelse som skedde den där sommardagen på 80-talet, vad är det som Vidar inte orkar minnas? Precis som i Schulmans förra roman, ”Malma station”, är intrigen snillrikt uppbyggd, ledtrådar läggs ut, byggsten läggs till byggsten.” Landskrona-Posten
”Det är som om allting Alex Schulman har skrivit tidigare har röjt väg för denna roman. […] Alex Schulman förvaltar denna osannolika korsning av ”Måndag hela veckan” och Bruno K Öijer på ett fängslande och berörande sätt.” Gefle Dagblad
"Det är med finess han knyter ihop allvaret med humorn, ger mörkret sitt beskärda spelrum och lyckas behålla fokuset på barnet, i en gripande och varm roman med skruvad premiss.” Nya Wermlands-Tidningen
”Det finns ett släktskap mellan August Strindbergs drama "Dödsdansen" och Alex Schulmans roman "17 juni". I båda vill författarna komma åt underliggande strukturer. I båda slits människorna i stycken medan de iscensätter sina grumliga motiv. Och i båda uppnås en hisnande förtätning genom briljansen i det enkla språket, laddat av känsla.” Upsala Nya Tidning
"Som alltid med Schulman är hela anrättningen hudlös och gripande och slutkapitlet är något av det mest smärtsamma jag läst på mycket länge." Alingsås Tidning
"Alex Schulman skriver som alltid elegant och med en stark känsla för detaljer som skapar närvaro. Romanen har bladvändarkvaliteter, och som läsare vill man verkligen veta hur allt ska gå." Jönköpings-Posten

Helenas val

"Ett kärleksfullt och insiktsfullt porträtt av en utsatt pojke – och samtidigt kittlande som en detektivroman."


Vad hände pojken den där ödesdigra sommardagen?

I Alex Schulmans nya efterlängtade roman får vi möta en lärare på fallrepet – samt en familj i ett sommarhus vid en sjö. Pojken i familjen är läraren som liten. Vad var det egentligen som hände honom den 17 juni 1986? Medan hans minnen av barndomen långsamt flyter upp till ytan, dras snaran i nutid åt …

”Varför är den 17 juni 1986 så viktig?"

”Jag vet inte. Det hände något den dagen.”

Vidar är inte särskilt orolig när han går in på polisstationen för sitt livs första förhör. Han är tillfälligt avstäng från sin lärartjänst efter en våldsam incident på skolan. Nu är han mest tacksam över att saken äntligen ska bli utredd så att han kan återgå till sin tjänst.

Vid förhörsbordet återger han eftermiddagen då han såg två pojkar slåss i korridoren. Vidar tog tag om den mest aggressive och förde undan honom, och höll kvar greppet tills fler lärare kom. Sedan var det inte mer med det, förrän han kallades in till rektorn som berättade att föräldrarna gjort en polisanmälan.

Poliskvinnan tittar upp från sina anteckningar och frågar om Vidar vill tillägga något. Han funderar på att lägga till en personlig betraktelse över dagens skola, där eleverna har föräldrar som i stället för att fråga sitt barn varför han slogs anmäler läraren som avbröt slagsmålet, men hejdar sig.

Då tar poliskvinnan fram ett fotografi. Sjukhuspersonalen har tagit en bild på elevens skador. I transkriptionen av förhöret noteras hur Vidar flämtar till när han ser fotografiet. Blodsutgjutelsen sträcker ut sig längs hela pojkens arm, i färger som inte bara är blåa och röda, utan också lila, rosa och gula.

Samma kväll sitter Vidar i soffan med sin pappas gamla telefonbok i händerna. Han hittade den av en slump i en gammal bortglömd kartong. Bland överstrukna siffror och nya skrivna med bläck eller blyerts, står numret till familjens gamla sommartorp:  26217. Minnena väller över honom. Under flera år har han inte tänkt på sin barndom, men nu kommer bilderna av familjen i huset vid sjön. Föräldrarna som bråkar. Storasystern som går undan. Och så den lilla pojken som nästan inte syns.

Han har redan ringt numret. Första gången var det bara en spontan ingivelse. Han tog fram sin telefon och slog siffrorna. Först var det tyst och susade på linjen, sedan hördes långa avlägsna kopplingstoner. Det gick fram fem signaler och Vidar var just på väg att lägga på när någon svarade. ”Ja, hallå?” Pappas röst – han som är död sedan länge.

Det finns ingen förklaring. Vidar ringer flera gånger, vid olika tidpunkter, och får prata med sin mamma och till slut också med sig själv. Det står snart klart att han hela tiden ringer till samma dag. Den 17 juni 1986.

Samtidigt som Vidar börjar träda över flera gränser i brottsutredningen, blir han helt besatt av den där dagen i sin barndom. Vad var det som hände den 17 juni – vad är det han inte minns?

Produktinfo
Om Alex Schulman

Fler böcker av samma författare

Malma station

Alex Schulman 249 kr 249 kr

Skynda att älska

Alex Schulman 99 kr 99 kr

Överlevarna

Alex Schulman 69 kr 69 kr

Bäst pris just nu!

Stugorna

Johan Theorin 299 kr 199 kr

Gränsöverskridaren

Viveca Sten 299 kr 199 kr

Den yttersta hemligheten

Dan Brown 299 kr 199 kr

Vargars lek

Niklas Natt och Dag 299 kr 199 kr

Skördebarn

Hans Rosenfeldt 299 kr 199 kr

Arendal

Karl Ove Knausgård 349 kr 299 kr

Kunde jag följa dig bort

Marie Lok Björk 289 kr 249 kr

Fru Television: En biografi om TV-pionjären Ria Wägner

Anna-Lena Lodenius 339 kr 299 kr

Mitt löfte till dig

Caroline Säfstrand 279 kr 249 kr

Jag önskar dig lagom lycklig

Tove Alsterdal 269 kr 239 kr

Vem älskar Slas? : En biografi över Stig Claesson

Håkan Lahger 369 kr 339 kr

Samla liv

Malin Haawind 289 kr 259 kr

Svinen

John Ajvide Lindqvist 269 kr 239 kr

Lucia är död

Katarina Wennstam 289 kr 259 kr

Systrar, bröder och andra problem

Kalle Lind 299 kr 269 kr

Löften i skymningen

Heléne Holmström 279 kr 249 kr

Artens överlevnad

Lydia Sandgren 319 kr 289 kr

Klenoden

Klas Östergren 319 kr 289 kr

Mord i mareld

Anna Ihrén 249 kr 219 kr

Borgens barn

Sofie Axelzon 289 kr 259 kr

Dränkta spår

Pernilla Ericson 279 kr 249 kr

Klanen

Pascal Engman 289 kr 259 kr

Mannerheim : hjälte och antihjälte

Tuomas Tepora 379 kr 339 kr

Midnatt i den lilla bokhandeln

Jenny Colgan 289 kr 259 kr

Berätta var jag hör hemma

Jeanine Cummins 299 kr 269 kr

Namnen

Florence Knapp 299 kr 269 kr

Hemligheterna i Harbour House

Liz Fenwick 289 kr 259 kr

Klippkort till helvetet

Erlend Loe 299 kr 269 kr

Hidden pictures (svensk utgåva)

Jason Rekulak 259 kr 229 kr

Brevbäraren i Lizzanello

Francesca Giannone 319 kr 199 kr

Den svarta sjön

Peter May 299 kr 269 kr

Igelkottens förunderliga värld

Marie Dacke 319 kr 289 kr

Bettys bästa

Katarina Widholm 339 kr 299 kr